zdjęcie pochodzi ze strony https://www.portaloswiatowy.pl/slowa-kluczowe/spelnianie-obowiazku-szkolnego-poza-szkola-10055

JAK MOTYWOWAĆ I WSPIERAĆ DZIECI DO SYSTEMATYCZNEGO UCZENIA SIĘ POZA SZKOŁĄ

INFORMATOR DLA RODZICÓW

Rodzice i opiekunowie powinni zwrócić uwagę na to by czas spędzany w domu przez ich dziecko został racjonalnie podzielony. Należy ustalić harmonogram dnia.  W harmonogramie  można wydzielić godziny na naukę z rodzicem, rodzeństwem, naukę samodzielną, czas na relaks i odpoczynek, czas na realizację zainteresowań, oraz czas na obowiązki domowe . Stałość, powtarzalność w naszym życiu a zwłaszcza w życiu dzieci jest czymś bardzo ważnym. Daje ona im poczucie zaufania, bezpieczeństwa, uczy odpowiedzialności i wdraża do samodzielności.

Aby zachęcić, zmotywować nasze dziecko do nauki warto wprowadzić kilka  zasad:

·         dziecko powinno uczyć się codziennie o wyznaczonej porze

·         nauka w domu powinna odbywać się stale w tym samym miejscu, w ciszy i spokoju, gdzie bez problemu będzie mogło rozłożyć przybory do nauki, książki i zeszyty, inne potrzebne materiały

·         należy pamiętać aby nie odrywać dziecka od pracy nad lekcjami, nie zlecamy mu innych zajęć podczas czasu na naukę

·         każde dziecko ma swój indywidualny styl uczenia, jedni szybciej uczą się „na głos, gdy ktoś im opowiada, omawia, inni wolą sami spojrzeć, przeczytać, jeszcze inna grupa dzieci uczy się w „ruchu” przy muzyce w tle

·         dziecko mające lepszą pamięć wzrokową powinno uczyć się z podręcznika lub notatek, pomocne dla niego będą podkreślenia

·         dziecko o przewadze pamięci słuchowej w domu powinno uczyć się głośno albo słuchać tekstu czytanego przez inną osobę

·         należy poobserwować dziecko oraz porozmawiać z nim o tym co jemu sprzyja w  nauce

·         przed przystąpieniem do wykonywania zadania dziecko powinno uporządkować swoje miejsce pracy i przygotować potrzebne pomoce i przybory

·         dziecko powinno najpierw wykonywać zadania trudniejsze a potem pozostałe jednakże, aby bardziej zachęcić i zmotywować można zacząć od łatwiejszego materiału, aby dziecko mogło osiągnąć sukces

·         należ ustalić przerwy, dziecko nie może uczyć się ciągle, 45 minut i przerwa na odreagowanie

·         aby wdrażać do samodzielności i aby to zaprocentowało w przyszłości nie należy robić zadania za dziecko tylko z dzieckiem

·         w procesie uczenia się ważną rolę odgrywa samokontrola wykonanej pracy

·         należy dziecko przyzwyczajać do podejmowania wysiłku, do pokonywania trudności, wtedy uwierzy we własne możliwości, a także uczy się rozwijać swoje uzdolnienia, a przede wszystkim uczy się odpowiedzialności za swoje postępowanie

·         najlepszym środkiem jest drobna nagroda, np. w postaci uznania rodziców, pochwały wtedy dziecko będzie miało poczucie, że rodzice interesują się jego życiem

·         doceniaj osiągnięcia dziecka, to go zmotywuje

·         warto rozróżnić tu dwa pojęcia: osiągnięcia a stopnie. Często pytamy dziecko „co dziś dostałeś”, a powinniśmy zapytać: „czego się dziś nauczyłeś”

·         dziecko będzie pozytywnie myślało o sobie, gdy będzie miało poczucie własnej wartości

·         zadaniem rodziców jest pomóc znaleźć swoje silne strony i nauczyć dzieci wykorzystywać je do zdobycia całej satysfakcji

·         rolą rodziców jest pomóc wykształcić w dziecku energię i inicjatywę by zrekompensować poczucie niskie wartości, by znaleźć sposób zrównoważenia swojej słabości

Rodzicielska pomoc w  nauce w domu (zdalnej) powinna być więc dostosowana do potrzeb dziecka, a rodzice znają swoje dzieci najlepiej.